Inicjatywy i projektySzkoła Bez Przemocy
Nasza szkoła przystąpiła do kolejnej edycji programu społecznego "Szkoła bez przemocy" w roku szkolnym 2007/2008. Zobowiązujemy się przestrzegać zasad Kodeksu "Szkoły bez przemocy" oraz angażując całą społeczność szkolną budować system przeciwdziałania przemocy i agresji w szkole.
Kolejny rok szkolny jest kontynuacją podejmowanych przez nas działań w zakresie przeciwdziałania przemocy. Oprócz typowych zadań wynikających z obowiązków nauczyciela- wychowawcy / diagnozowanie środowiska uczniów, indywidualne rozmowy z uczniami rodzicami, szybkie i konsekwentne reagowanie na wszelkie nawet najmniejsze przejawy przemocy, ukazywanie pozytywnych wzorców / nasze działania ukierunkowane są m.in. na:
1. Integrowanie całej społeczności szkolnej / nauczycieli, rodziców i uczniów / poprzez wspólne organizowanie imprez /ogniska, piknik rodzinny, jasełka, mikołajki, wigilie klasowe
2. Organizowanie aktywnych form spędzania czasu wolnego: wycieczki, zielone szkoły, wyjazdy na basen, do kina,teatru
3. Organizowanie zajęć pozalekcyjnych: koło rekreacyjno - sportowe, koło dziennikarskie redagujące szkolną gazetkę, koło języka angielskiego, koło teatralne, szkolny radiowęzeł, koło przyrodnicze
4. Zorganizowanie tygodnia profilaktycznego pod hasłem "STOP AGRESJI", w ramach którego przeprowadzony zostanie konkurs plastyczny, prezentacja materiałów dotyczących agresji, jej źródeł i sposobów reagowania na jej przejawy, zajęcia dotyczące asertywności przeprowadzone na godzinach wychowawczych, ankieta przeprowadzona wśród uczniów, prezentacja klas na apelu podsumowującym - scenki profilaktyczne
5. Wykorzystywanie w pracy wychowawczej elementów programu profilaktycznego ,"SAPER -czyli jak rozminować agresję"
6. Prelekcje dla rodziców przygotowywane przez wychowawców /agresja, relacje panujące w rodzinie/
7. Dni otwarte dla rodziców organizowane w każdą pierwszą środę miesiąca
8. Profilaktyczne spektakle teatralne
9. Szczegółowa analiza zachowania uczniów, odnotowywanie wszystkich spostrzeżeń w klasowych zeszytach uwag
10. Dyżury uczniów podczas przerw w szatni oraz w toaletach
11. Organizowanie w szkole konkursów wiedzowych, artystycznych sportowych oraz udział w konkursach pozaszkolnych
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
1. Szkoła jest wspólnotą. Szkoła dąży do stworzenia wspólnoty wszystkich nauczycieli, uczniów, ich rodziców oraz pracowników niepedagogicznych szkoły, opartej o jasny i przejrzysty system norm.
2. Wszyscy się szanujemy.
Wspólnota szkolna buduje klimat bezpieczeństwa, szacunku, otwartego dialogu i porozumienia pomiędzy nauczycielami, pracownikami szkoły, uczniami i rodzicami. Wszyscy uczestnicy społeczności szkolnej szanują siebie nawzajem i nie zachowują się wobec siebie agresywnie.
3. Wspólnie działamy przeciw przemocy.
W szkole działa system przeciwdziałania przemocy, który jasno określa: obowiązujące normy, procedury działania i współpracy wszystkich zainteresowanych w zakresie rozwiązywania konfliktów oraz reagowania wobec przejawów agresji i przemocy. Jego zasady obowiązują wszystkich uczestników społeczności szkolnej: nauczycieli, uczniów, pracowników niepedagogicznych oraz wszystkie osoby znajdujące się na terenie szkoły.
4. Niczego nie ukrywamy.
Szkoła prowadzi regularną diagnozę problemu przemocy w szkole, a efekty działania systemu przeciwdziałania przemocy podlegają monitoringowi oraz ewaluacji.
5. Zawsze reagujemy.
Szkoła reaguje na każdy przejaw agresji i przemocy oraz zapewnia długofalową, odpowiednią pomoc zarówno ofiarom, jak i sprawcom przemocy.
6. Nauczyciel nie jest sam.
Szkoła podejmuje działania, by nauczyciele mieli odpowiednią wiedzę i umiejętności z zakresu rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z przejawami agresji i przemocy.
7. Uczniowie wiedzą, jak działać.
Szkoła organizuje uczniom regularne zajęcia profilaktyczne z zakresu umiejętności psychologicznych i społecznych, oraz radzenia sobie z agresją i przemocą.
8. Rodzice są z nami.
Aby przeciwdziałać przemocy szkoła współpracuje z rodzicami włączając ich do tworzenia systemu przeciwdziałania przemocy i obejmując działaniami edukacyjnymi.
9. Mamy sojuszników.
Szkoła współpracuje ze środowiskiem pozaszkolnym przy podejmowaniu działań profilaktycznych i interwencyjnych dotyczących agresji i przemocy, gdy potrzeby przekraczają możliwości lub kompetencje szkoły.
10. Nagradzamy dobre przykłady.
Szkoła promuje wzorce zachowań oparte na poszanowaniu godności każdego człowieka.
Kolejny rok szkolny jest kontynuacją podejmowanych przez nas działań w zakresie przeciwdziałania przemocy. Oprócz typowych zadań wynikających z obowiązków nauczyciela- wychowawcy / diagnozowanie środowiska uczniów, indywidualne rozmowy z uczniami rodzicami, szybkie i konsekwentne reagowanie na wszelkie nawet najmniejsze przejawy przemocy, ukazywanie pozytywnych wzorców / nasze działania ukierunkowane są m.in. na:
1. Integrowanie całej społeczności szkolnej / nauczycieli, rodziców i uczniów / poprzez wspólne organizowanie imprez /ogniska, piknik rodzinny, jasełka, mikołajki, wigilie klasowe
2. Organizowanie aktywnych form spędzania czasu wolnego: wycieczki, zielone szkoły, wyjazdy na basen, do kina,teatru
3. Organizowanie zajęć pozalekcyjnych: koło rekreacyjno - sportowe, koło dziennikarskie redagujące szkolną gazetkę, koło języka angielskiego, koło teatralne, szkolny radiowęzeł, koło przyrodnicze
4. Zorganizowanie tygodnia profilaktycznego pod hasłem "STOP AGRESJI", w ramach którego przeprowadzony zostanie konkurs plastyczny, prezentacja materiałów dotyczących agresji, jej źródeł i sposobów reagowania na jej przejawy, zajęcia dotyczące asertywności przeprowadzone na godzinach wychowawczych, ankieta przeprowadzona wśród uczniów, prezentacja klas na apelu podsumowującym - scenki profilaktyczne
5. Wykorzystywanie w pracy wychowawczej elementów programu profilaktycznego ,"SAPER -czyli jak rozminować agresję"
6. Prelekcje dla rodziców przygotowywane przez wychowawców /agresja, relacje panujące w rodzinie/
7. Dni otwarte dla rodziców organizowane w każdą pierwszą środę miesiąca
8. Profilaktyczne spektakle teatralne
9. Szczegółowa analiza zachowania uczniów, odnotowywanie wszystkich spostrzeżeń w klasowych zeszytach uwag
10. Dyżury uczniów podczas przerw w szatni oraz w toaletach
11. Organizowanie w szkole konkursów wiedzowych, artystycznych sportowych oraz udział w konkursach pozaszkolnych
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
1. Szkoła jest wspólnotą. Szkoła dąży do stworzenia wspólnoty wszystkich nauczycieli, uczniów, ich rodziców oraz pracowników niepedagogicznych szkoły, opartej o jasny i przejrzysty system norm.
2. Wszyscy się szanujemy.
Wspólnota szkolna buduje klimat bezpieczeństwa, szacunku, otwartego dialogu i porozumienia pomiędzy nauczycielami, pracownikami szkoły, uczniami i rodzicami. Wszyscy uczestnicy społeczności szkolnej szanują siebie nawzajem i nie zachowują się wobec siebie agresywnie.
3. Wspólnie działamy przeciw przemocy.
W szkole działa system przeciwdziałania przemocy, który jasno określa: obowiązujące normy, procedury działania i współpracy wszystkich zainteresowanych w zakresie rozwiązywania konfliktów oraz reagowania wobec przejawów agresji i przemocy. Jego zasady obowiązują wszystkich uczestników społeczności szkolnej: nauczycieli, uczniów, pracowników niepedagogicznych oraz wszystkie osoby znajdujące się na terenie szkoły.
4. Niczego nie ukrywamy.
Szkoła prowadzi regularną diagnozę problemu przemocy w szkole, a efekty działania systemu przeciwdziałania przemocy podlegają monitoringowi oraz ewaluacji.
5. Zawsze reagujemy.
Szkoła reaguje na każdy przejaw agresji i przemocy oraz zapewnia długofalową, odpowiednią pomoc zarówno ofiarom, jak i sprawcom przemocy.
6. Nauczyciel nie jest sam.
Szkoła podejmuje działania, by nauczyciele mieli odpowiednią wiedzę i umiejętności z zakresu rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z przejawami agresji i przemocy.
7. Uczniowie wiedzą, jak działać.
Szkoła organizuje uczniom regularne zajęcia profilaktyczne z zakresu umiejętności psychologicznych i społecznych, oraz radzenia sobie z agresją i przemocą.
8. Rodzice są z nami.
Aby przeciwdziałać przemocy szkoła współpracuje z rodzicami włączając ich do tworzenia systemu przeciwdziałania przemocy i obejmując działaniami edukacyjnymi.
9. Mamy sojuszników.
Szkoła współpracuje ze środowiskiem pozaszkolnym przy podejmowaniu działań profilaktycznych i interwencyjnych dotyczących agresji i przemocy, gdy potrzeby przekraczają możliwości lub kompetencje szkoły.
10. Nagradzamy dobre przykłady.
Szkoła promuje wzorce zachowań oparte na poszanowaniu godności każdego człowieka.